Ben je tot de con­clu­sie geko­men dat het tijd is om te stop­pen met tina?
Wees voor­be­reid, weet dan dat stop­pen met tina behoor­lijk zwaar kan zijn.
Zelf­stan­dig stop­pen vraagt moti­va­tie en dis­ci­pli­ne.
Vraag steun aan fami­lie, vrien­den of ande­ren die het­zelf­de heb­ben door­ge­maakt.

Stop­pen met tina is niet zozeer licha­me­lijk gevaar­lijk.
Maar op emo­ti­o­neel en psy­chisch vlak kom je zeker voor een uit­da­ging te staan.

Heb je een ver­le­den met psy­cho­ses, depres­sie of suï­ci­da­li­teit?
Dan is stop­pen onder pro­fes­si­o­ne­le bege­lei­ding raad­zaam.
Wil je dat echt niet?
Zorg dan dat je dage­lijks con­tact hebt met iemand die je ver­trouwt.
Zoek hulp als het toch mis dreigt te gaan.
Als je anti­de­pres­si­va slikt, stop hier onder geen beding mee!

Ben je licha­me­lijk afhan­ke­lijk van dow­ners zoals GHB, GBL, alco­hol, benzo’s of opi­a­ten?
Stop nooit zomaar met het gebruik van dow­ners.
Zelf­stan­dig stop­pen is gevaar­lijk en kan zelfs fataal zijn.
Ga altijd naar een kli­niek om onder bege­lei­ding te stop­pen.

❗ Tips als je wil stop­pen:
  • ‘Van­daag gebruik ik niet’
    Som­mi­ge man­nen wil­len direct een vol­le­di­ge omme­keer en heb­ben als doel voor altijd te stop­pen.
    Ande­ren stel­len zich­zelf lie­ver wat min­der ver­gaan­de doe­len.
    Het voor­deel van klei­ne­re doe­len is dat ze haal­baar­der zijn en het voor­uit­zicht niet afschrikt.
    Wat voor jou ook geldt, stel jezelf het doel om van­daag niet te gebrui­ken.
    Een dag door­ko­men zon­der te gebrui­ken is voor bij­na ieder­een haal­baar.
  • Geo­gra­fi­sche fix
    Stop­pen vraagt vaak om een rigou­reu­ze ver­an­de­ring van je levens­stijl.
    Je zult con­tac­ten moe­ten ver­bre­ken en bepaal­de plek­ken, men­sen en din­gen moe­ten ver­mij­den.
    Som­mi­ge men­sen ver­hui­zen en begin­nen opnieuw.
    Dit is een manier om met een scho­ne lei te begin­nen zon­der con­ti­nu getrig­gerd te wor­den.
    Maar wees behoed voor een geo­gra­fi­sche quick fix.
    Alleen ver­hui­zen is waar­schijn­lijk niet genoeg.
    Som­mi­ge issues los je er niet mee op en zul­len je vol­gen waar je ook heen gaat.
  • Zoek steun
    Het is mak­ke­lij­ker te stop­pen als je wordt gesteund door je omge­ving.
    Zoek steun van fami­lie en vrien­den.
    Bezoek een sup­port-groep.
    Steun van men­sen die het­zelf­de heb­ben mee­ge­maakt helpt enorm.
  • Vul je tijd
    Het plan­nen, gebrui­ken en bij­ko­men van seks­da­tes met tina kost behoor­lijk wat tijd.
    Als je stopt houd je waar­schijn­lijk plots veel tijd over, waar­door je je kunt gaan ver­ve­len.
    Som­mi­ge man­nen komen dan in de ver­lei­ding om weer te gebrui­ken.
    Vind ande­re acti­vi­tei­ten voor de vrij­ge­ko­men tijd.
    Vraag vrien­den en fami­lie of ze je mee­hel­pen om je week­en­den vol te plan­nen.
  • Gooi alles weg wat met chems te maken heeft
    Plan je laat­ste gebruik en gooi dan alles wat met gebruik te maken heeft uit je huis.
    Niet alleen de chems zelf, maar ook pijp­jes, naal­den, fil­ters, spie­gels en afbind­ban­den.
    Ver­geet niet je tas­sen en kle­ding na te kij­ken.
    Gooi dit weg op een plek waar je er later niet meer bij kan.
  • Ver­breek con­tact
    Dele­te alle datingapps van je tele­foon.
    Ver­wij­der en blok­keer gebruiks­vrien­den en dea­lers uit je con­tac­ten­lijst en wis je bel­ge­schie­de­nis.
    Neem even­tu­eel een nieuw tele­foon­num­mer en open een nieuw email­adres.
    Dele­te al je oude soci­al media accounts.
    Ofte­wel: zorg ervoor dat oude gebruiks­con­tac­ten je niet meer kun­nen bena­de­ren en jij hen niet.
    Doe dit even­tu­eel met een vriend, want afscheid nemen van je oude zelf is vaak heel moei­lijk.
  • Alco­hol en can­na­bis
    Som­mi­ge men­sen van­gen de eer­ste symp­to­men van ont­wen­ning op door te drin­ken of te blo­wen.
    Dit kan enigs­zins ver­zach­tend wer­ken omdat je roe­zig wordt.
    Maar de roes zelf kan ook trig­ge­rend wer­ken en maakt je min­der weer­baar tegen cra­ving.
    Veel terug­val­len begin­nen met alco­hol- of can­na­bis­ge­bruik.
  • Terug­val is niet het ein­de van het stop­pro­ces
    Wel­licht lukt het niet om met­een bij de eer­ste poging suc­ces­vol en lang­du­rig te stop­pen.
    Je bent echt niet de eni­ge.
    Ont­houd dat terug­val voor velen zeker in het begin onder­deel is van het stop­pro­ces.
    Blijf het pro­be­ren tot het wel lukt.
  • Sabo­te­ren­de gedach­ten
    Waar­schijn­lijk zul je gedu­ren­de je hele stop­pro­ces sabo­te­ren­de gedach­tes heb­ben.
    Je door tina geob­se­deer­de geest zal con­ti­nu pro­be­ren je weer te laten gebrui­ken.
    Aller­lei excu­ses, ont­ken­nin­gen en rede­nen om wel te gebrui­ken vlie­gen door je hoofd.
    Gedach­tes spe­len op dat het alle­maal wel mee­valt, dat je niet echt een pro­bleem hebt of dat je onder­hand wel weer een pijp­je ver­dient hebt.
    Het kan hel­pen die ver­lei­ding in jezelf een naam te geven, het als een soort kid­nap­per te zien.
    Denk: “tina-mon­ster Ste­ve laat me nu den­ken dat ik wel een pijp­je heb ver­diend.”
    Zo wordt het mak­ke­lij­ker te her­ken­nen en er niet in mee te gaan.
  • Oefen je ‘tina ele­va­tor pitch’
    Een ‘ele­va­tor pitch’ is een kort kant en klaar ver­haal.
    Je kunt pro­be­ren je gebruiks­vrien­den te ver­mij­den, maar het kan voor­ko­men dat iemand plots voor­stelt samen te gebrui­ken.
    In dat geval is het nut­tig om een kant en klaar ant­woord paraat te heb­ben.
    Dit voor­komt dat je wordt over­val­len en voor de bijl gaat.
    Je ’tina ele­va­tor pitch’ moet kort en krach­tig zijn en over­tui­gend dui­de­lijk maken dat je geen tina gebruikt.
    Stel je ver­schil­len­de situ­a­ties voor en oefen zo nodig met een vriend.
    Ver­zin iets dat bij je past en oefen het net zo vaak tot het er direct en vol over­tui­ging uit komt.


Wat kun je ver­wach­ten?
Fase 1 – De crash
Fase 2 – De roze wolk
Fase 3 – De muur
Fase 4 – Aan­pas­sing
Fase 5 – Her­stel


Wat kun je ver­wach­ten?

Tina heeft gro­te invloed op de wer­king van je her­se­nen en de manier waar­op je din­gen beleeft.
Her­stel van je her­sen­che­mie en je oude zelf kost tijd.

Ter­wijl je her­stelt, zul je wel­licht een nieuw soort leven moe­ten opbou­wen.
Gun jezelf hier­voor wat tijd, dit gaat niet van de ene op de ande­re dag.

Hoe je het stop­pen ervaart en wan­neer je wat ervaart, is per­soon­lijk.
Hoe lang je gebruik­te, hoe­veel je gebruik­te, je leef­tijd en per­soon­lij­ke situ­a­tie spe­len hier­bij een gro­te rol.

In het stop­pen met tina kun je in een aan­tal fasen onder­schei­den.
Hoe lang een fase duurt, ver­schilt van per­soon tot per­soon.
Soms over­lap­pen de symp­to­men en fases elkaar.


Fase 1 – De crash

Als je stopt na een peri­o­de van inten­sief gebruik is er eerst een fysie­ke en emo­ti­o­ne­le ‘crash’.
Dit kan een paar dagen tot een paar weken aan­hou­den.
In deze peri­o­de heb je vaak inten­se cra­ving en stem­mings­wis­se­lin­gen.

Houd ook reke­ning met licha­me­lij­ke klach­ten als tre­mor (onbe­heers­baar tril­len), inten­se ver­moeid­heid, hevi­ge eet­lust en slaap­pro­ble­men.
Som­mi­ge men­sen heb­ben last van knar­se­tan­den, kaak­span­ning en nacht­zwe­ten.

Vaak spe­len psy­chi­sche klach­ten op als depres­sie­ve gevoe­lens, ang­sti­ge gedach­tes en wan­hoop.
Som­mi­ge man­nen heb­ben last van para­noia en hal­lu­ci­na­ties.

In de mees­te geval­len trek­ken de erg­ste klach­ten in de eer­ste week weer weg.

Con­cen­tra­tie­pro­ble­men en geheu­gen­ver­lies kun­nen ook optre­den.
Dit kan een aan­tal maan­den aan­hou­den, maar in het begin is dit vaak het ergst.

Om suc­ces­vol te stop­pen, moet je eerst de crash door­ko­men.
In de crash-peri­o­de ligt de nadruk op licha­me­lijk en gees­te­lijk bij­tan­ken.
Omdat de cra­ving vaak sterk is en de gees­te­lij­ke toe­stand onsta­biel, is het cru­ci­aal om ver­lei­din­gen te ver­mij­den.

❗ Tips & Tricks - De crash:
  • Neem de tijd voor een crash­pe­ri­o­de.
    Neem zo nodig vrij van werk, soci­a­le ver­plich­tin­gen of stu­die.
  • Slaap veel, eet gezond en drink vol­doen­de.
  • Zorg voor vol­doen­de eten en drin­ken in huis zodat je des­noods in bed kan blij­ven.
  • Neem dage­lijks mul­ti­vi­ta­mi­nen.
  • Ver­mijd plek­ken, men­sen en din­gen die je aan seks of chems doen den­ken.
  • Gooi alle gebruiks­at­tri­bu­ten en chems in je huis weg.
  • Als je voelt dat je een gevaar voor jezelf of je omge­ving dreigt te wor­den, zoek dan hulp!
  • Als psy­cho­ti­sche symp­to­men zoals hevi­ge para­noia of hal­lu­ci­na­ties dagen­lang aan­hou­den of met de tijd erger wor­den, zoek dan hulp!
  • Zorg dat er men­sen op de hoog­te zijn van je situ­a­tie en maak afspra­ken voor dage­lijks con­tact.
  • Focus je op van­daag en pro­beer niet te veel voor­uit te kij­ken.
  • Her­in­ner je eraan dat de mees­te van je hef­ti­ge gevoe­lens komen door de ont­wen­ning en van­zelf weer over gaan.
  • In deze peri­o­de ben je heel labiel dus maak geen belang­rij­ke beslis­sin­gen.


Fase 2 – De roze wolk

Als de erg­ste ‘crash’ voor­bij is, volgt meest­al een peri­o­de waar­in alles voor­uit lijkt te gaan.
Vaak duurt dit een aan­tal weken.
Licha­me­lijk en gees­te­lijk ben je weer enigs­zins aan­ge­sterkt.
Je voelt je wel­licht beter dan je in tij­den hebt gedaan en alles lijkt te ver­be­te­ren.
Veel man­nen voe­len zich opge­lucht en eufo­risch in deze peri­o­de.
Wel dui­ken in deze fase vaak de eer­ste gebruiks­dro­men op.

❗ Tips & Tricks - De roze wolk:
  • Wees niet over­moe­dig en erken de ernst van je situ­a­tie.
    Terug­val ligt op de loer.
  • Als je het nog niet hebt gedaan, ver­wij­der dan al je gebruiks­con­tac­ten en dating­pro­fie­len.
  • Hou vol en benut de ener­gie die je voelt door het aan­ster­ken.
  • Regel bij­voor­beeld een (verslavings)coach of bud­dy die je weke­lijks sup­port en moti­veert om nuch­ter te blij­ven.
    Zoek iemand die je helpt met prak­ti­sche zaken als het omgaan met cra­ving.
    Dit is nog niet de tijd om onder­lig­gen­de pro­ble­men aan te pak­ken.
    Het is wel een goe­de tijd om te inven­ta­ri­se­ren wat voor jou trig­gers zijn waar­door je zin krijgt om te gebrui­ken.
  • Ver­ve­ling is voor velen een valkuil als het om terug­val gaat.
    Zorg dat je bezig blijft en niet al te veel lege uren in je week hebt.
    Vraag vrien­den en fami­lie om hulp om je dagen te vul­len.
  • Stel jezelf elke dag klei­ne haal­ba­re doe­len zoals de hele dag wak­ken blij­ven, een ste­vi­ge wan­de­ling maken of iede­re dag twee men­sen bel­len.
  • Pro­beer in deze peri­o­de weer een nor­maal slaap­rit­me van ’s nachts sla­pen op te pak­ken en ver­mijd dut­jes over­dag.


Fase 3 – De muur

Na een paar weken van meer ener­gie en hoop, lopen veel man­nen tegen een muur.
De rea­li­teit van een leven zon­der tina komt nu vaak hard bin­nen.
Meest­al duurt dit een paar weken tot een paar maan­den.

Lichaam en geest zijn lang­zaam aan het her­stel­len.
Je kunt last heb­ben van slech­te con­cen­tra­tie, moei­te met plan­nen en het opne­men van infor­ma­tie.
Dit komt door­dat de che­mi­sche huis­hou­ding in de her­se­nen zich aan het her­stel­len is.

Cra­ving naar tina kan nog regel­ma­tig opspe­len.
Gevoe­lens die met tina zijn onder­drukt, komen nu vaak in vol­le hevig­heid omhoog.
Veel man­nen heb­ben in dit sta­di­um ner­gens meer ple­zier in en vin­den alles leeg en saai.
Dit is een con­di­tie die anhe­do­nie wordt genoemd en ook voor­komt bij men­sen die lij­den aan burn-out, depres­sie of schi­zo­fre­nie.
Ook dit heeft te maken met de natuur­lij­ke her­sen­che­mie (voor­na­me­lijk dop­ami­ne) die ver­stoord is.
Daar­naast zijn de dop­ami­ne­re­cep­to­ren door het tina-gebruik vaak bescha­digd.
Dit her­stel kost tijd.

Voor veel man­nen is dit de gevaar­lijk­ste peri­o­de.
De over­tui­ging en goe­de moed van het stop­pen ver­dwij­nen naar de ach­ter­grond.
Het lijkt of alleen ver­ve­ling, depres­sie en wan­hoop in het ver­schiet lig­gen.
Je kan in deze fase extra cra­ving en zin in seks erva­ren.
Het is als­of je brein alles doet om je weer aan de tina te krij­gen.

❗ Tips & Tricks - De muur:
  • Houd jezelf voor dat de mees­te symp­to­men voort­ko­men uit een ver­stoor­de balans in je her­se­nen.
    Her­stel van de her­sen­che­mie kost tijd.
    Het goe­de nieuws is dat anhe­do­nie, ver­oor­zaakt door tina-gebruik, meest­al na een aan­tal maan­den min­der wordt of ver­dwijnt.
  • Seks en tina wor­den in je her­se­nen al snel twee zij­den van dezelf­de munt.
    Hier­door kan den­ken aan seks mak­ke­lijk een her­in­ne­ring aan tina trig­ge­ren.
    Denk niet alleen terug aan de eufo­ri­sche gei­le seks die je op tina had.
    Je zal geneigd zijn dit te doen omdat deze her­in­ne­rin­gen je enigs­zins beter laten voe­len.
    Dwing jezelf ook terug te den­ken aan de nega­tie­ve en duis­te­re kan­ten van je gebruik.
    Haal het tota­le plaat­je van je gebruik terug, tot aan het bit­te­re ein­de.
  • Een belang­rij­ke reden van terug­val is ver­ve­ling en een­zaam­heid.
    Als je er nog niet mee bent begon­nen, is dit de tijd om sup­port­groe­pen te gaan bezoe­ken.
    Je wordt niet vreemd aan­ge­ke­ken, ieder­een zit in het­zelf­de schuit­je.
    Het geeft struc­tuur en aflei­ding en je doet er nieu­we con­tac­ten op.
  • Begin met vrij­wil­li­gers­werk, pak een oude hob­by op, bezoek vrien­den of onder­neem acti­vi­tei­ten waar je regel­ma­tig met men­sen in con­tact komt die geen chems gebrui­ken.
    Kort­om: plan din­gen waar­door je bezig blijft en soci­aal con­tact hebt.
  • Ga regel­ma­tig spor­ten.
    Door te bewe­gen voel je je beter.
    Het geeft vol­doe­ning, aflei­ding en helpt het fysie­ke her­stel.
  • Behal­ve sport kun je ook yoga doen.
    Het helpt ont­span­nen en je bewust te maken van je lichaam en geest.
  • Ver­mijd plek­ken en men­sen die jou in ver­lei­ding kun­nen bren­gen.
    Denk aan sauna’s, de straat van je dea­ler, oude slam­maatjes of bepaal­de feest­jes.
    Dit is nog niet het moment om weer te expe­ri­men­te­ren met daten of uit­gaan op plek­ken waar een hoop man­nen onder invloed zijn.
    Als je toch uit wilt gaan, doe dat dan samen met nuch­te­re vrien­den.
  • Pro­beer je ervan bewust te wor­den wat jouw cra­ving blijft trig­ge­ren.
    Schrijf je trig­gers op en ga die din­gen zoveel moge­lijk uit de weg.


Fase 4 – Aan­pas­sing

Nu je ‘over de muur’ bent, begin je je weer wat ener­gie­ker en scher­per te voe­len.
In deze fase zul je mer­ken dat je min­der snel getrig­gerd wordt.
De over­wel­di­gen­de cra­ving wordt lang­zaam­aan min­der.
Waar je eer­der nog dage­lijks getrig­gerd werd, gebeurt dit nu mis­schien weke­lijks.
Afhan­ke­lijk van de duur en inten­si­teit van je gebruik is dit meest­al ergens in maand 4 t/m 6.
Ook komt de her­sen­che­mie enigs­zins in balans en beleef je beet­je bij beet­je weer ple­zier in het leven.

Het leven wordt weer han­del­baar.
In plaats van ‘over­le­ven’ kun je je gaan rich­ten op je ‘nieu­we leven’.
Je licha­me­lijk, sek­su­eel, soci­aal en emo­ti­o­neel aan­pas­sen aan een tin­a­vrij leven wordt nu het hoofd­doel.
Je gaat besef­fen wat je kwijt bent geraakt door je gebruik en wel­ke moge­lij­ke scha­de je hebt aan­ge­richt.
Dit gaat vaak gepaard met gevoe­lens van rouw, ver­driet, schaam­te en schuld.
Ook komt het voor dat hef­ti­ge gevoe­lens die door gebruik tij­de­lijk ver­doofd zijn plots omhoog komen.

❗ Tips & Tricks - Aan­pas­sing:
  • Ver­diep je in medi­ta­tie, yoga of mind­ful­ness.
  • Bezoek weke­lijks vrien­den waar­bij je jezelf kan zijn.
  • Uit regel­ma­tig je gevoe­lens bij hen of in een sup­port­groep.
  • Hou een dag­boek bij en lees regel­ma­tig terug.
  • Je zal nu wel­licht voor het eerst sinds tij­den din­gen nuch­ter doen.
    Dit kan nog­al wat emo­ties oproe­pen.
    Geef jezelf de tijd, sta jezelf toe fou­ten te maken, wees niet te hard voor jezelf en pas din­gen aan die niet voor je wer­ken.
  • In de eer­ste fasen is het essen­ti­eel trig­gers zoveel moge­lijk uit de weg te gaan.
    Maar het uit­ein­de­lij­ke doel is bewust­wor­ding en dea­len met trig­gers en cra­ving.
    Geef er niet aan toe, ervaar de moei­lij­ke gevoe­lens en zet ander gedrag in de plaats van gebruik.
    Ga bij­voor­beeld hard­lo­pen of doe adem­ha­lings­oe­fe­nin­gen als je trek voelt.
    Als je dit vaker doet zul je mer­ken dat het mak­ke­lij­ker wordt.
  • Blijf waak­zaam voor cra­ving rond­om seks.
    Omdat dit zo diep gel­inkt is met tina zul­len daar de mees­te trig­gers omhoog komen.
  • Dit is de fase om die­per­lig­gen­de en vaak al lang bestaan­de nega­tie­ve patro­nen aan te pak­ken.
    Over­weeg te pra­ten met een psy­cho­loog, psy­chi­a­ter of sek­su­o­loog.
    Eer­der ging je moei­lij­ke gevoe­lens wel­licht uit de weg door te gebrui­ken en seks te heb­ben.
    Nu zul je ande­re manie­ren moe­ten vin­den om hier­mee om te gaan.
    Zoek bij voor­keur een the­ra­peut die werkt met LHBT en gericht is op het aan­le­ren van prak­ti­sche nieu­we levens­vaar­dig­he­den.


Fase 5 – Her­stel

Na een half jaar tot een jaar heb je je gebruik inmid­dels behoor­lijk ach­ter je gela­ten.
Voor de een voelt het inmid­dels als een ander leven, de ander denkt nog iede­re dag aan gebruik.
Feit is dat her­stel een voort­du­rend pro­ces is.
Je kunt nog steeds op onver­wach­te momen­ten getrig­gerd wor­den.

❗ Tips & Tricks - Her­stel:
  • Blijf alert op situ­a­ties die je in de ver­lei­ding kun­nen bren­gen.
  • Blijf wer­ken aan per­soon­lij­ke issues, die bij­droe­gen aan je tina-gebruik.
  • Stel jezelf regel­ma­tig de vraag of je je her­stel nog vol­doen­de pri­o­ri­teit geeft.
  • Vier het als je een jaar geen tina hebt gebruikt en wees trots op jezelf!